Intervju med Steve "Zetro" Souza från Exodus (2014)


Steve "Zetro" Souza är lätt övertänd när jag når honom i hemmet i San Fransisco. Vi ska tala om Exodus nya alster ”Blood in blood out” som markerar Zetros tredje vända med Bay Area-veteranerna. En platta som på många sätt sluter fler cirklar. Zetros återkomst är en av dem. En annan är det faktum att det är första gången som Kirk Hammett spelar på en platta med Exodus. Metallicagitarristen startade bandet 1979 tillsammans med Gary Holt men spelade bara på ett par demos innan han tog sin gitarr till Metallica. 

Zetros återkomst kom ganska plötsligt efter att den förre sångaren Rob Dukes hastigt fick lämna bandet under oklara omständigheter. Då hade bandet redan påbörjat inspelningarna av den nya skivan och Zetro hade två dagar på sig att lära sig de nya låtarna för att sedan under tre dagar göra sin insats i studion. 

- Kommer du ihåg hur det var att panikplugga inför prov i skolan, undrar han glatt när vi pratar om det och fortsätter. Jag gjorde samma sak nu. Det var bara att gilla läget och trycka in all information i skallen. Sen gick jag in och sjöng skiten ur texterna helt enkelt. Det var inte svårare än så. Tre dagar tog det. Tre jävla dagar. Mer tid behövde jag inte. Folk står ibland och sjunger i månader i studion men jag tror inte på det sånt. En platta med Exodus handlar om energi och råhet. Och det var det som hände nu. Jag gick in i studion och gjorde det jag gör bäst. Så min insats varade i totalt fem dagar. Det är lagom. Det var som förr i tiden och jag tror att det gav min insats rätt karaktär med tanke på den totala attack som musiken är på den här plattan, säger han med speedad hög röst och garvar ännu mer. 

Ett samtal Med Steve Zetro Souza är lite som att stå mitt i en moshpit. Det är full fart och få små ord. Ibland får jag bilden av hur an går omkring i rummet och gestikulerar vilt och gapar i telefonluren i huvudet. Jag frågar hur han ser på den nya skivan nu när den är klar. 

- Den är det bästa vi har gjort någonsin naturligtvis. Och det är den bästa Exodusplattan jag har varit inblandad i. Och jag vet, det där har du som intervjuat 2000 andra musiker genom åren säkert hört till leda men det är faktiskt sant. Vi har alltid strävat efter att göra bättre och brutalare plattor varje gång. Varför skulle vi inte göra det? Skulle vi gå in i studion och göra en sämre platta än den förra? Jag skulle inte tro det, nästa skriker en upphetsad Zetro. 

Inget gnäll

Både Steve och Gary Holt är inblandade i andra band. Holt har som bekant nu mer en fast plats i Slayer vilket innebär att han delar sin tid mellan de två banden både på turné och i studion. Ett faktum som kräver lite planering med tanke på att Slayer just nu lägger de sista tonerna på sin nya skiva. Exodus har nyss avslutat en turnésväng i Sydamerika och Zetro har sitt eget band Hateriot som han säger har minst lika hög priorietet som Exodus. 

- Men det är det här jag lever för. Att göra musik och att spela live. Så varför gnälla? Njut av resan säger jag. Visst det är mycket jobb och lite vila. Jag fattar ibland inte hur Gary hinner med. Han måsta ha typ åtta armar och tio gitarrer som han spelar på samtidigt. Och jag spelar med Hateriot så fort det finns luckor i Exodus spelschema. Vi har den dealen i bandet nu att inget band går före det andra utan vi respekterar varandras övriga åtaganden. Det krävs en jävla massa planering och en jävla massa arbete men jag säger dig här och nu: det är värt allt slit. Det är verkligen det. Jag älskar det jag gör och skulle aldrig gnälla över att det var stressigt. Aldrig. 

Hade du koll på vad Exodus gjorde under de tio år du inte var med under 2000-talet fram till nu?

- Nä faktiskt inte. Det är ju lite som med gamla flickvänner. Inte fan ringer du och kollar hur de har det eller hur? Jag har haft kontakt då och då med Gary men vi har ju känt varandra sedan vi var tonåringar. Vi är ju vänner liksom. Men jag hade inte lyssnat på plattorna de gjorde med Rob innan jag återtog platsen i bandet. Jag hade ingen anledning. Men jag har gjort det nu eftersom vi kör en del av de låtarna live. Det är bra skit. Inget tvivel om det. 

Hur skulle du beskriva er relation i bandet idag? 

- Mognare. Jag är på en bättre plats i livet vilket jag tror att vi alla faktiskt är. Vi är äldre och lite klokare nu så vi kan hantera våra olikheter på ett bättre sätt. Det finns inga konflikter längre vilket är skönt. Det finns bara Exodus och musiken. 

Vad är dit bästa råd till unga musiker som är i början på sin karriär?

- Gör det du tror på. Ge aldrig upp din vision. Och känner du att det är jobbigt och att du känner att du måste offra någonting annat för din musik och att det inte känns okej ja då kanske du ska lägga av med musiken. Man måste brinna som en vulkan för det man gör. Annars kommer det inte att gå så bra. Jag har aldrig känt så utan musiken är mitt allt. Hela mitt liv har kretsat runt den och du ser ju hur det har gått för mig eller hur, säger han med ett högt skratt.

- Jag har jobbat varje dag i över trettio år med min musik. Och jag känner att jag inte har offrat ett skit för det. Inte. Ett. Skit. Faktiskt. 

Tidigare publicerad på Slavestate.se 2014